fbpx

empty officeMostanában sokat gondolkozom azon, hogy mennyi tévhit és igaznak vélt „közgazdasági törvény” irányítja az életünket és a vállalkozásunkat (de akár a munkánkat is). Igaznak hisszük őket, ők határozzák meg a világunkat, de vajon tényleg azok? Csak egy módja van a sikernek? És egyáltalán mi számít sikernek egy vállalkozásban?

Összegyűjtöttem azokat a vállalkozói tévhiteket, amiket én saját magam szerettem volna megkérdőjelezni anno, amikor elindultam a saját vállalkozásommal, két évvel ezelőtt. Pont azért léptem ki és hagytam hátra a vállalati világot és gondolkodásmódot, mert nem tudtam egyetérteni a törvényeivel. Hiába volt szuper a cég, a juttatások, a vezetői pozíció és minden, ami vele járt. Úgy éreztem a saját értékrendem szerint szeretném élni az életemet. Úgy fogom felépíteni a vállalkozásomat, hogy szeressem, örömömet leljem benne és értéket adjak másoknak. Akkor is úgy fogom csinálni, ha kezdetben a  siker jelei (pl. profit), nem úgy fognak jelentkezni, mint azt elvárnánk.

Az elmúlt év nehéz volt, de csak azért, mert egy átalakuláson mentem át. Féltem, sőt néha rettegtem, hogy nem fog menni, hogy nem gondolom jól. De kitartottam a gondolkodásmódom mellett és ismét bebizonyítottam magamnak, hogy máshogy is gondolthatom. Arra szeretnélek inspirálni, hogy merj tenni a vállalkozói álmaidért, de úgy, hogy közben követed a szíved, még a stratégia alkotásnál is.

8 vállalkozói tévhit, amiről azt hiszed, hogy sikeressé tesz. Talán ideje megkérdőjelezni őket:

1) A vállalkozás egyetlen célja, hogy profitot termeljen.

pablo-3Hát mi más célja lenne a vállalkozásnak, minthogy bevételt termeljen, a lehető legkisebb költséggel és a legmagasabb profit szinttel? Hát igen, a pénz fontos. Én is szeretem. Főleg, ha utazhatok belőle. De ha csak erre fókuszálnék, nem hiszem, hogy ennyire tudnám szeretni a vállalkozásom.

A profit termelés mellett a vállalkozásom egy sokkal fontosabb célja, hogy én szeressem, szabad, boldog életet éljek és értéket adjak másoknak. Közösséget építsek, segítsek másokat.

Neked mi a vállalkozásod célja?

2) Sokat dolgozz, keményen küzdj, hogy elérd a célod.

Sikereket csak kemény küzdelem árán lehet elérni. Ezt ismerem, de na nem! Megfogadtam, hogy könnyed lesz és örömteli. Lehet, hogy lassabb ezáltal, de élvezni fogom az utat. És amikor könnyed lett, megkérdőjeleztem, hogy ez nem lehet, így túl könnyű. Aztán szerencsére észrevettem ezt. Végig figyeltem az úton, hogy csak arra fókuszáljak, amit érzek, ami jól esik. Ne arra, hogy melyik lépésemmel milyen bevétel jön majd. Természtesen vannak olyan munkák, amit nem szeretünk (pl. nálam ezek a technikai dolgok) és mégis meg kell csinálnunk, de nem mindegy, hogy ezek milyen arányban szerepelnek a mindennapokban.

A munka minőség és nem mennyiség. Dolgozni kell, tenni érte, de nem kell reggeltől estig megszakadni.  Ugye te sem ilyen életre vágysz?

3) Az a jó marketing stratégia, ami elad.

Igen, de az igazán jó marketing stratégia az, ami Te vagy, ami inspirál, ami összhangban van veled. Sok ügyfelemtől hallom, hogy ő utálja a marketinget, az értékesítést. Értem. De csak akkor, ha kliséket használsz.

Ha őszintén hiszel a termékedben, szolgáltatásodban és abban, hogy az ideális ügyfelednek hatalmas értéket adsz, akkor nem a gazdasági értelemben vett értékesítést végzed. Nem kell tukmálnod. Csak el kell juttatnod az üzenetedet, a terméked által képviselt értéket a vevődhöz.

4) Mindegy kinek adsz el, csak találj egy piaci rést.

Nem mindegy. Az ideális ügyfél nem csak az álmaidban létezik. Csodálatos érzés, olyan embereket támogatni, akiknek csillog a szeme, akik hasonló elveket vallanak, akinek a legnagyobb értéket tudod adni.

Az egyik legfontosabb közgazdasági törvény Zsófi módra ez: Szeresd, tiszteld és becsüld meg az ügyfeledet, vevődet. Egyesével, mindegyiket! Mert ő teszi lehetővé, hogy azt a bizonyos örömteli vállalkozást építsd.

5) Győzd le a versenytársad és nyersz.

pablo-2A marketing első lépése a piackutatás, a piaci helyzet felmérése, a versenytársak elemzése.  Nem mondom, hogy ez nem fontos. Bizonyos termékeknél és szolgáltatásoknál szükséges. A saját vállalkozásomnál viszont egyetlen percig sem foglalkoztam azzal, hogy más mit csinál. Na jó, talán 5 percig. Sőt örülök neki, ha másnak hasonló (persze, ha igényes) terméke, gondolkodásmódja van. Miért ne támogathatnánk egymást akár?

Kérlek a saját vállalkozásoddal foglalkozz, ahelyett, hogy azon pörögsz állandóan, hogy valaki más mit csinál. „Á, ebből már túl sok van a piacon”, „XY már csinálta, de neki sem jött be.” Hagyjuk ezeket az illúzió mondatokat, mert semmit nem jelent, hogy más mit csinál.

6) Siker = Pénz

A legnagyobb kihívás számomra az volt, hogy elfogadjam, a siker nem egyenlő a pénzzel. Még most is dolgozom rajta, hogy ne csak ebben mérjem magam. Napról napra egyre több sikertényezőt látok meg azért, mert átkapcsoltam bőség gondolkodásmódba: Ez azt jelenti, hogy a pénz mellett elkezded értékelni a látszólag apró, lényegtelen, természetes dolgokat. Mint pl. hogy van egy irodád, egy laptopod, közösségi oldalaid, rengeteg ügyfeled, workshopjaid, projektjeid, közösséget építesz, inspirálsz másokat, te magad boldog vagy és szabad életet élsz. Van időm napközben bárkivel leülni egy kávéra, reggel nem rohanok. Az irodai életemben még az ebédemet is az excel tábla mellett ettem sokszor.

7) A jó marketing kommunikáció hatásos és figyelemfelkeltő.

Nem árt ha az. De ha arra fókuszálsz, hogy mi fog ütni, akkor elveszted az őszinte hangodat. Inkább annak adj energiát, hogy autentikus legyél, hogy önmagad legyél. Olyan dolgokat mondj és írj, ami te vagy, amit érzel, amivel egyetértesz. Bátran oszd meg a gondolataidat.

8) Az üzlet az üzlet, nincs helye benne a szívnek.

Ez a mondat mára már annyira földönkívüli számomra. Egyre inkább azt látom, hogy a vállalkozásomban a legnagyobb haszon az, hogy minden reggel meditálok, hogy minél inkább próbálom követni a szívem útját, hogy továbbra is hiszek abban, hogy fontos, hogyan érzem magam, ne a pénz vezéreljen, hanem az értékesség. Sok sikeres üzletember egyébként, azt mondja, hogy érzi mikor kell belevágnia egy üzletbe és mikor nem, még ha racionálisan más döntést is hozna.

♦Figyelem! Mint minden, semmi sem fekete vagy fehér. Én teljes mértékben hiszek a fenti gondolatokban, de a te vállalkozásod kapcsán kérlek döntsd el Te magad, hogy mit tudsz hasznosítani, mit szeretnél mekérdőjelenzi és mit nem. Azt vidd magaddal, ami Neked fontos.

Ne felejts el csatlakozni a hozzánk a FB-on: Soulpreneur Csoport

>